zondag 1 februari 2015

Profielkeuze maken.

Als er iets is wat ik vervelend vind, is het keuzes maken. Spijkerbroek of rokje? Appel of koekje? Thuis bank hangen of afspreken met vrienden? Huiswerk maken of toch nog even die ene hele leuke film kijken? Maar keuzes maken moet. Zoals ik laatst bij economie heb geleerd: mensen hebben meer behoeftes dan middelen om ze te vervullen. Schaarste dwingt ons tot het maken van keuzes. Zo ook met onze profielkeuze. Vanaf volgend jaar een minder breed vakkenpakket en je verdiepen in de vakken die je écht leuk vind. Maar wanneer vind je het écht leuk en wat als het toch niet is wat je zocht?

In dit geval, is tijd het schaarse goed. Je hebt geen tijd voor het leren van drie toetsen, alle drie over vijf hoofdstukken. Je hebt geen tijd voor een studie Geneeskunde, Biomedisch onderzoek en Bouwkunde. Daarom moeten we keuzes maken. Ik begon dit jaar onzeker. Natuurkunde en scheikunde waren voor mij nieuwe vakken. Maar hoe kon ik in een jaar kiezen voor een vakkenpakket, wat later misschien mijn hele toekomst bepaald? Op www.Qompas.nl moesten we testen doen, "om te kijken welk profiel het beste bij jou past". De testen heb ik op gevoel gedaan, Maar waarom kwam er dan telkens een ander profiel uit?

Ik vond het moeilijk om te kiezen voor wat ik écht leuk vond. Je wilt toch voor alle vakken een voldoende? Om eerlijk te zijn, doe ik voor alle vakken evenveel mijn best. Soms lukt dat slecht, maar zolang je probeert is het goed. Wanneer is een vak écht leuk? Het ene hoofdstuk gaat me makkelijk af, het andere hoofdstuk is helemaal niks. En misschien gaat de stof vanaf de 4de wel een hele andere kant op, wat dan? Ik begon te bedenken wat ik echt interessant vind, want vaak heb je dat helemaal niet door. Ik kwam te weten dat ik het heel interessant vind om te leren over het menselijk lichaam. Dat is mijn favoriete deel bij biologie. Hoe komt het dat de mens zo perfect is gemaakt? Waarom ademen wij automatisch en waarom voelen we pijn? Ook vind ik het interessant om onderzoek te doen naar hoe hersenen werken. Ook bedacht ik wat ik saai vond. Dat ging wat makkelijker. Ik wil leren over iets waar ik direct mee te maken heb, mijn eigen lichaam bijvoorbeeld.

Op dat moment bedacht ik me, dat Natuur & Gezondheid misschien wel een goed profiel voor mij zou zijn. Ik wil met mensen werken, mensen helpen. Toen kregen we een profielkeuze-ochtend, waarop we meer duidelijkheid kregen over de vakken die we nog niet eerder hebben gehad. Ook konden we praten met leerlingen uit de 5de en hun boeken bekijken. Deze ochtend was voor mij de doorbraak van welk profiel ik wilde kiezen. Mijn voorlopige profielkeuze is nu N&G en omdat ik ook Wiskunde B wilde doen, wordt dat geformuleerd als N&T. Iedereen zegt dat het zwaar gaat worden, de komende drie jaar. Dat geloof ik wel, maar ik geloof ook dat als je er veel tijd voor vrij maakt, en er echt hard voor werkt, je het gewoon kan halen. En als al zoveel mensen het hebben gedaan, waarom ik dan niet?

En nu maar hopen dat ik mijn schaarse tijd de goede keuze heb gemaakt, zodat ik over een paar jaar opnieuw kan beginnen, dan over mijn studiekeuze...

Curious to know: welke profielkeuze gaan jullie maken/hebben jullie gemaakt en hoe is dat bij jullie gegaan?



Geen opmerkingen: