maandag 2 februari 2015

Monday is Funday!

Vandaag deden we met scheikunde een proefje dat te maken had met de wet van Lavoisier. Lavoisier was een wetenschapper die ontdekte dat na een chemische reactie, de massa niet verloren gaat. De wet luidt dan ook: "bij een chemische reactie is de totale massa van de beginstoffen gelijk aan de totale massa van de reactieproducten.". En nee, dit weet ik niet uit mijn hoofd, het is geciteerd uit mijn scheikundeboek, dat toevallig naast mijn laptop op het bureau ligt.

Terug naar het proefje. We moesten onderzoeken wat er gebeurde tijdens het mengen van 1,5 gram fijngemalen soda en 25 ml azijn. Toen we het mengden, begon het te bruisen en loste de soda op. Naar mate de minuten voorbij liepen (dit moesten we meten met een stopwatch) werd de massa steeds minder en minder. Toen onze reactie voorbij was, vroeg onze leraar naar de resultaten. Wij vertelden hem dat de massa steeds minder werd, wat raar is, gezien de wet van Lavoisier. Hij liet ons zelf nadenken door ons vragen te stellen. We beseften ons toen, dat een beetje van de azijn gas werd en verdampte. Hierdoor verloren we massa.

Nu ik hier achter mijn laptop zit, voel ik me goed. Ik was blij dat ik zelf op het antwoord was gekomen. Scheikunde vind ik een lastig vak, omdat ik het soms niet allemaal kan koppelen. Ik ben blij, blij omdat dit proefje vandaag gelukt is. Ik ben blij, blij dat ik de theorie kon toepassen. Ik ben blij, blij omdat ik de stof nu beter snap. Ik ben blij, blij omdat ik dit hele leuke berichtje nu met de rest van de wereld kan delen (of technisch gezien alleen Nederland, Belgiƫ en alle mensen die onze o zo moeilijke taal kunnen). En als laatste ben ik blij, blij omdat ik nadat ik dit bericht publiceer, ik moet gaan beginnen met mijn huiswerk. Maar worden we er niet blij van als we het huiswerk af hebben, het snappen en lekker pizza kunnen gaan eten? If you make monday a good day, monday is a good day.

Vraagje: Waar worden jullie blij van?

Geen opmerkingen: